Overgange og samtaler i Mosaikken

Når dit barn skal starte i børnehave, vil du blive informeret i god tid – og vi vil bestræbe os på at sende børn afsted i små hold, så ingen børn skal starte alene og være ny på en stue. Inden dit barn starter i børnehave, vil vi have været på besøg med en kendt voksen fra vuggestuen. Medarbejderne på dit barns stue vil indkalde dig til en overgangssamtale, hvor både du, en voksen fra vuggestuen og en voksen fra dit barns kommende stue deltager.

Bliver dit barn overflyttet fra en anden institution anbefaler vi i vuggestuen at du afsætter en til to uger, så dit barn kan vænne sig til nye voksne og omgivelser. Sker overflytningen fra en anden børnehave anbefaler vi at du afsætter en uges tid til at sikre, at vi sammen kan give dit barn en tryg og god modtagelse.

Når dit barn skal starte i KKFO/Skole har vi en afsluttende samtale i forbindelse med overgangsarbejdet. Her vil du få til opgave at vurdere dit barns evner i forhold til blandt andet selvhjulpenhed, sociale relationer og selvstændighed – og Mosaikkens medarbejdere vil udføre samme manøvre. Under samtalen vil vi drøfte det ’edderkoppespind’, der kommer ud af resultatet og du vil blive bedt om at give samtykke til at vidensoverdragelsen bliver sendt digitalt til Folkeskolen. Skal dit barn starte i privatskole, kan vi printe vidensoverdragelsen ud og så kan du medbringe den til skolen.

Hvis I stopper på grund af fraflytning eller andet, tilbyder vi altid en afsluttende samtale og tilbyder dig at deltage i en vidensoverdragelse med den modtagende institution enten skriftligt eller ved fysisk/digitalt fremmøde.

Herudover har vi løbende trivselssamtaler omkring dit barn - og du er altid velkommen til at bede om en samtale, hvis du har behov.