Søvn

I Mosaikken følger vi dit barns søvnmønster. I starten af vuggestuetiden vil mange børn være vant til at få to eller flere søvnperioder i løbet af dagen og gradvist vil søvnbehovet blive mindre og koncentrere sig om en middagslur omkring frokosttid.

Alle børn har deres individuelle sengetøj, som vi vasker mindst en gang hver 14. dag, og naturligvis yderligere efter behov.

Vuggestue - under to år

• dit barn ligger altid fastspændt i sele, som sikres ud fra følgende parametre, hver gang barnet bliver puttet:
    • Selen bliver tilpasset dit barn, så den sidder korrekt
    • Selen bliver monteret korrekt i barnevognen/krybben, så dit barn ikke kan rejse sig helt eller sidde på knæ.
  • Dynen bliver lagt løst over dit barn, så vi sikrer bevægelsesmulighed og dit barn tilbydes som udgangspunkt ikke hovedpude. Ingen børn, der ligger i krybberummet forlades, hvis de er kede af det eller utrygge. I sådanne tilfælde tager vi dit barn op igen og trøster det, til barnet er faldet til ro, hvorefter man putter det i barnevognen eller krybben igen. Vi sikrer os naturligvis, at dit barn er blevet tilbudt en sut, bamse eller et andet objekt, hvis dit barn er vant til det.

Vuggestue - over to år

Når dit barn fylder to år fastspænder vi ikke længere med sele, men dit barn får sin egen madras og sover indendørs på gulvet sammen med sine jævnaldrende.

Der er altid en voksen til stede i rummet, der sikrer at alle børn er trygge og rolige, og at der er en god stemning, eventuelt ved hjælp af afslappende musik. Dit barn får stadig tilbudt sut, bamse eller en bog. Medarbejderen sørger forinden putningen at lokalet er gennemluftet og svalt.

Børnehave - over tre år

Mange børn, der starter i børnehave har fortsat behov for en middagslur. Dog 'ændrer' vi middagsluren til kl. 13:00 så dit barn venter lidt med at sove og derfor kan komme med sine venner ud på legepladsen efter frokost, inden der bliver tilbudt en lur inden eftermiddagsmåltidet. Vi bruger hvilerummet på tredje sal til at samle de børn der har behov for søvn i børnehaven.

Tilsyn med sovende børn i barnevogn/krybbe

Alle sovende børn bliver tilset hyppigt, og det betyder, at de pædagogiske medarbejdere er fysisk tilstede ved hver krybbe/barnevogn gentagne gange under søvnen. I Mosaikken betyder det, at hvert barn, der ligger i barnevogn, enten inde i krybberummet eller ude på legepladsen tilses minimum en gang hvert tiende minut, individuelt – det vil sige, medarbejderen lige letter dynen en anelse og sikrer sig at dit barn sover godt og trygt.

Tilsyn med sovende børn på madras

Børn over to år sover i på sin egen madras på stuen.  Når alle børn i rummet er faldet i søvn forlader medarbejderen rummet, men opholder sig i det tilstødende lokale, med let åben dør til sovebørnene. De sovende børn skal tilses af medarbejderen minimum hvert tiende minut. Børnene skal have mulighed for- at kunne rejse sig og forlade lokalet når de vågner ag sig selv.

Babyalarm

Vi bruger babyalarmer som et supplement til vores fysiske tilsyn af børn. Det vil sige, at babyalarmen aldrig står alene. Vi anvender ikke babyalarm i de rum, hvor børnene sover inde.

Sovetider og vækning

Vi fører ikke en en tidslog over, hvornår dit barn sover i Mosaikken - men vi sørger altid for at have en dialog med dig når du henter, hvis der har været uregelmæssigheder både til den ene eller den anden side.

Vi vækker aldrig børn i Mosaikken, men oplever du, at dit barn har problemer med at falde i søvn om aftenen, indgår vi meget gerne i en dialog om, hvad vi sammen kan gøre for at ændre lidt og gradvist i dit barns søvnmønster med udgangspunkt i dit barns behov.

På den generelle klinge kan man sige, at børn har følgende søvnbehov:

• 1-3 år: 12-14 timer i døgnet
  • 4-6 år: 10-12 timer i døgnet
  • Et godt råd er at overholde dit barns soverytme - også i weekenden