Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vores læringsmiljøer på legepladserne

Vi har to store legepladser i Mosaikken - en der ligger på anden sal og en der ligger på tredje. De er forbundet med en trappe, så vi kan bevæge os fra den ene etage til den anden - også udendørs.

I Mosaikken er det vigtigste at alle børn er en del af et fællesskab, - også når vi er på legepladserne. Det kan være i et lille fællesskab eller et større. Der er skabt mange små miljøer, hvor man har mulighed for at trække sig tilbage i mindre grupper og der er også plads til de større fællesaktiviteter.

Muligheden for de ‘større armbevægelser’ er til stede, således at børnene får mulighed for at bruge deres kroppe og styrke motorikken, samt at alle får mulighed for at lege fantasifuldt – eventuelt understøttet af voksne der går foran, ved siden af eller bagved og tilbyder rekvisitter til at udvikle en leg – eller er med til at finde på nye lege.

Det skal være sjovt at være på legepladsen, - derfor sørger vi for, at der også er områder, hvor der er mulighed for at lave mere stille aktiviteter; hvor man kan sidde uforstyrret og lave konstruktionslege, læse og tegne, så alle børnenes interesseområder rammes.

Vi benytter dagligt vores legepladser, og når vi er ude har vi fordelt tre roller blandt medarbejderne: fordyber, flyver og omsorgsgiver.

  • Fordyberen har en planlagt aktivitet, der er beskrevet i stuerne/teamets læringsplan. På den måde sikrer vi at understøtte den uforstyrrede og fordybede leg.
  • Omsorgsgiveren er opmærksom på børn der ikke er aktivt deltagende i en leg/aktivitet, således vi sikrer at alle børn har mulighed for at indgå i et fællesskab. 
  • Flyverens rolle kan for eksempel være at hjælpe børn med toiletbesøg, hente en frugtvogn eller modtage børn på legepladsen.

I perioder med godt vejr kan vi gå på legepladsen allerede fra kl. 8:00 og måltider og mellemmåltider kan også foregå på legepladserne.