Måltidspædagogik

Vi arbejder ud fra følgende tre værdier, som vedrører både selve maden og rammerne omkring måltidet, og vi ser alle elementer som afgørende for at lykkes med det gode måltid:

• Måltiderne er et fælles anliggende, som vi samarbejder om på tværs af faggrupper og huset. I Mosaikken ønsker vi, at alle børn oplever ro, tryghed, god stemning og gode samtaler under måltidet.
  • Maden skal være varieret, velsmagende, indbydende og økologisk, og udfordrende nok til at udvikle børnenes madmod og madglæde.
  • Måltiderne er højdepunkter, som vi glæder os til hver dag. Vi skaber gode og hyggelige rammer for måltiderne ved at være gode rollemodeller ved bordet og børnene udvikler selvhjulpenhed gennem inddragelse i arbejdet før, under og efter måltidet.

I Mosaikken vægter vi fælleskabet omkring frokosten højt. Vi sidder altid i mindre grupper og har organiseret os sådan, at de voksne kan blive siddende ved bordet under hele måltidet og har værtsskabet. Maden er tilberedt således at vi alle kan spise det samme ud fra vores kost- og økologipolitik.

Det betyder, at den voksne er fordybet med børnegruppen om bordet og sikrer, at der er dialoger under måltidet med alle børn og understøtter alle i at være så selvhjulpne som muligt. Det service vi bruger passer til børnenes størrelse og ved hjælp af pædagogik understøtter vi børnene i at 'få øje på hinanden', hjælpe hinanden og sende maden videre.

Vi understøtter børnenes madmod ved at sikre, at alle dele af dagens frokostmåltid er på barnets tallerken, men vi respekterer altid et nej, hvis barnet ikke vil smage.

Inden måltidet går i gang har en mindre gruppe af børn været med til at dække bordet og alle børn er med til at rydde op efter sig selv, smide rester ud til bioaffald og sætte det brugte service på vognen.

Som udgangspunkt spiser og sanser vi med hele kroppen. Det betyder, at de mindste børn hurtigt bliver præsenteret for at spise med egen ske/gaffel, hvis de endnu ikke er vant til det, så de kan blive selvstændige aktører, - naturligvis understøttet af en voksen, hvis der er behov herfor.

Dagens måltider

• 7:00-7:45: Morgenmad bestående af grød, cornflakes, brød og ost med mælk
  • 9:00-9:15: Formiddagssnack bestående af en bolle/brød med frugt og vand
  • 11:00-12:00: Frokost ud fra dagens menu
  • 13:30-14: Eftermiddagssnack bestående af en bolle/brød med frugt/grøntsag og mælk
  • 16:15: Sen eftermiddagssnack bestående af en bolle/brød med vand

Alle måltider bliver indtaget omkring et bord, hvad enten  vi spiser inde eller ude og der er altid en voksen til stede omkring bordet. I basisgruppen er der andre 'boller på suppen'.

Mosaikken anbefaler, at I kan se vores køkkenmearbejders private instagram profil på denne adresse: piaks_kitchen