Sprogpædagogik og -metoder

Sprog er for alle og der er mange typer af sprog – det talte sprog, det sungne sprog, gestik, mimik, kulturelt, æstetisk, det skriftlige – også andre skriftsprog end latin, det før-skriftlige (skriblerier) samt det tal- og mængdemæssige sprog.

I Mosaikken forholder vi os nysgerrigt til alle børn og medarbejderne sikrer fem turtagninger i forhold til at indgå i dialoger, vi følger barnet spor og dets udforskning udforskning. Vi italesætter følelser (spejling samt mentalisering) og vi sikrer en høj grad af benævnelse i alle pædagogiske rutiner og aktiviteter.

På alle stuer har vi alderssvarende dialogisk læsning samt dialogisk teater, og i både vuggestuerne og børnehaverne vil der blive lagt vægt på højtlæsning og det at være sammen om en bog. Rim, remser, rytmik, sanglege og pædagogisk idræt med ord, vil indgå som en naturlig del af vores hverdag.

I Mosaikken har vi medarbejdere, der løbende har et særligt fokus på udvikling af vores sprogpædagogiske tilgang i hverdagen. De deltager i de uddannelser der bliver tilbudt på klynge- og kommunalt niveau, og er altid deltagende medlemmer i vores Sprognetværk i NB E.

Vuggestuerne

I Mosaikken bruger vi Sprogtrappen fra Huset Pia Thomsen som metode. Det betyder, at vi to gange årligt vurderer hvert enkelt barn ud fra Sprogtrappen for at have konstant fokus på hvad vi kan gøre for at tilpasse og justere vores sproglige læringsmiljøer for de enkelte børn.

Vi gør det ud fra devisen om, hvad der er godt for det enkelte barn er godt for alle og børn er mere ens end forskellige.

Sprogtrappen er en metode, som vi også løbende inddrager i vores forældresamtaler med dig og hvor giver gode råd og vejledninger til, hvad du med fordel kan gøre derhjemme, for at give dit barn de bedste betingelser for den sproglige udvikling.

Børnehaverne

Når et barn fylder tre år sprogvurderer vi barnet med Rambølls sprogvurdering i Hjernen og Hjertet. Herefter sprogvurderer vi barnet cirka en gang årligt, hvor vi vil bede om dit samtykke.

Efter en sprogvurdering indkalder vi dig til en forældresamtale hvor vi drøfter resultatet og vi laver eventuelt en handleplan, hvor vi planlægger hvordan vi kan samarbejde om at understøtte dit barns sproglige udvikling, hvis der er et behov.

Alle kommende skolestartere bliver sprogvurderet i forbindelse med overgangen til KKFO/skole, og sprogvurderingen indgår i overgangsarbejdet med barnets kommende fritidstilbud og skole.