Vores organisering

I Mosaikken arbejder vi meget bevidst med voksenorganisering.

Det betyder, at vi prioriterer, hvordan vi bruger vores tid til i løbet af dagen - med fokus på hvilken effekt det giver for dit barns trivsel, udvikling, læring og dannelse.

Vi opererer med tre roller i vores organisering:

• Fordyber: har man denne rolle, er man 'fredet' for kolleger, telefonopkald, forældrehenvendelser, afleveringer med videre.
  • Omsorgsgiver: har man denne rolle, er man opmærksom på de børn som ikke er igang med en leg eller er en del af et børnefællesskab. Man er også den medarbejder, der kan trække sig lidt tilbage og trøste et barn, der har behov for det og skabe et roligt miljø, så barnet kan komme ovenpå igen og deltage i et fællesskab eller igangsætte en leg, hvor flere børn kan deltage.
  • Flyver: har man denne rolle, hjælper man sine kolleger med bleskift, tager imod børn der bliver afleveret, tager telefon m.v.
  • Når vi er i dagens små grupper, har medarbejderen alle tre roller i en.

Vi er normalt kun tre medarbejdere på hver stue til stede i tidsrummet 9:00-13:30. I de tilstødende tidsrum bliver omsorgsgiveren og flyveren lagt sammen i en rolle - en 'omsorgsflyver'.

I Mosaikken gør vi alt, hvad vi kan for at respektere hinandens roller, så vi sikrer, at der altid er mindst en medarbejder tilstede i et rum, som kan deltage i en fordybende aktivitet med en gruppe børn. Det gør vi fordi vi ved, at når en voksen forlader en aktivitet - så stempler børnene også ud.

Vi har også organiseret os i teams, så vi kan understøtte hinanden ved eventuel fravær - og vi hjælper hinanden på kryds og tværs af huset. På den måde sikrer vi også, at alle børn bliver trygge ved de fleste og får mulighed for at knytte venskaber på tværs af stuerne.