Værdigrundlag i Mosaikken

Et barn indskrevet i Mosaikken har ret til at blive set på som og anerkendt i at være et individ, med alle de finurligheder der hører til det at være et helt menneske.

Barnet har også ret til at være i positive relationer dagen igennem, for netop relationer bekræfter og anerkender os i det at være menneske. Hele dannelsessiden hos barnet i de første leveår er baseret på etableringen af relationer. Her bliver barnet elsket og mødt af kærlighed, det bliver set og anerkendt som værdifuld. Bliver barnet ikke mødt sådan, kan det slæbe rundt på en underskudsforretning resten af livet. Et menneske, der er i tvivl om, hvorvidt det er elsket, går ind i en livslang kamp for at opnå anerkendelse. Som mennesker er vi dybt afhængige af, at vi i andres øjne er gode nok.(citat: Per Schulz Jørgensen)

I vores pædagogiske aktiviteter og pædagogiske rutiner understøtter vores medarbejdere udviklingen af børns opmærksomhed, gryende og voksende empati og sympati, samt de gensidige følelser der skal til for at skabe og reproducere positive sociale relationer.

Mosaikken prioriterer at ansætte fagudlærte medarbejdere og medhjælpere, der har en særlig interesse i at blive uddannet indenfor det pædagogiske felt. Med en høj grad af faglighed kan medarbejderne skabe de rammer der skal til, for at alle børn kan indgå i meningsfulde fællesskaber dagen igennem. Børn med særlige behov og/eller i udsatte positioner bliver inkluderet i fællesskabet og alle børns kompetencer og potentialer skal komme i spil når der planlægges aktiviteter – alle børn skal vide, at de kan noget, og at de hver især er betydningsfulde for fællesskabet.

Når vi planlægger pædagogiske aktiviteter, er medarbejderne forpligtede på altid at sikre den differentierede deltagelse, samt at der er et tilbud og fællesskab til de børn, som af den ene eller anden årsag glider ud af aktiviteten, enten fordi koncentrationen glipper eller interessen ikke er der. Vi justerer aktiviteter til den deltagende børnegruppes behov, og justerer løbende aktiviteterne op, så børnene ’står på tæer’ og vi sikrer det enkelte barns udvikling i nærmeste zone.

Forældresamarbejdet prioriteres højt, både i det daglige og i det organisatoriske arbejde. Forældre er en vigtig del af huset i hverdagen og skal altid føle sig velkomne overalt. Det skal være naturligt, at forældre har lyst og får mulighed for at følge deres barn igennem en hverdag i institutionen/på stuen og vi vægter altid den tætte og ærlige dialog.

Når et barn stopper i Mosaikken og skal videre i skole er det vores klare mål, at barnet har en oplevelse af at have været en betydningsfuld del af et inkluderende og trygt fællesskab, og at barnet har fået en sund og solid ballast med sig som menneske til sin videre dannelsesrejse.